سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجاب تلالو شبنم برچهره گل

نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

 حجاب از نظر آیات و روایات و عقل

حجاب در قرآن کریم

1- «وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن و لایبدین زینتهن الا لبعولتهن او ابائن او اباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنی اخواتهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ایمانهن او التابعین غیراولی الاربه من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء و لایضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن و توبوا الی الله جمیعا ایها المؤمنون لعلکم تفلحون».

ای پیامبر(ص) به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را فرو گیرند(و از نگاه به مردان نامحرم بپرهیزند) و دامان خود را حفظ کنند و نباید زینت خود را آشکار سازند. جز آن مقدار که طبیعتاً ظاهر است و (اطراف) روسریهای خود را برسینه خود افکنند(تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدرشوهرانشان یا پسرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان همکیششان یا کنیزانشان، یا افراد سفیهی که تمایلی به زن ندارند و یا کودکانی که از امور جنسی زنان آگاه نیستند. و به هنگام راه رفتن، پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی‌شان دانسته شود(و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد) ای مؤمنان نسبت به گناهان گذشته توبه کنید تا رستگار شوید.

2- «یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفوار رحیما».

ای پیامبر(ص)، به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسری‌های بلند(مانند چادر) خود را بر خویش فرو افکنند تا شناخته نشوند و مورد آزاد قرار نگیرند (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنان سرزده، بدانند که9 خداوند همواره بخشنده و مهربان است.

ام سلمه یکی از زنان بزرگوار پییامبراسلام(ص) می‌گوید:

هنگامی که آیه حجاب نازل شد (که زنها باید روسری بلند و چادر را بر سر خویش فرو افکنند)( زنان انصار از منزل بیرون آمدند در حالی که عبا(و چادر) مشکی بر سرداشتند

از این حدیث چنین استفاده می‌شود که چادر مشکی که امروز لباس بیرون از منزل زنان باشخصیت و باتقواست در صدر اسلام هم حجاب زنان پاکدامن بودهاست.

 

نکته‌ها و پیامهای آسمانی

از آیه مبارکه نکته‌های فراوانی را می‌توان استفاده نمود، اکنون به بیان ده نکته که شاید بتوان استفاده کرد اکتفا می‌شود. و این عظمت قرآن کریم است که در یک آیه با الفاظ کم و عبارت مختصر به سوالات بسیاری پاسخ می‌دهد و پیامهای متعددی را به شیفتگان حقیقت ابلاغ می‌نماید. از جمله آن سوالات آن است که زن اولاً: در برابر نامحرم و بیرون از منزل چه چیزی سرش نماید؟ (یا حجاب به چیست) و دوم آنکه چگونه سرش کند؟ و سوم آن که چرا سرش نماید؟ اینک به آن نکات لطیف و پیامهای حکیمانه توجه فرمایید.

 

پیام اول

حجاب به چیست؟

قرآن کریم در سورة نور آیه 31 فرمود:

زنها باید سروگردم خود را با مقنعه بپوشانند (ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن) ولی در سوره احزاب آیه 59می‌فرماید: زنها در برابر نامحرم و بیرون از منزل چادر و یا روسریهای بلند که شبیه چادر یا کمی کوچکتر از چادر است سرنمایند. بنابر این یک آیه اصل پوشش را می‌فرماید و آیه دیگر چادر را بیان می‌نماید. زیرا با سر کردن چادر زن بهتر می‌تواند اندام و برجستگیهای خود را بپوشاند.

 

پیام دوم

چگونگی سرکردن چادر در قران کریم

منور از (یدنین) نزدیک کردن جلباب(چادر) بهبدن به این است که زن چادر خود را به گونه‌‌ای سرکند که چادر به راحتی از دور کنار نرود. چنین نباشد که به چادر جنبة تشریفاتی بدهد بطوری که در منزل در نزد نامحرم و یا در کوچه و خیابان عبور می‌نماید زینت و مو و اعضای بدنش نمایان شود.

در حقیقت اینگونه چادر سرکردن نشانة نداشتن آگاهی و از ضعف ایمان به روز قیامت خبر می‌دهد. و چه زیباست بانوان عزیز و پاکدامن مقنعه‌ای را زیر چادرنمایند تا اگر در اثر بی‌توجهی چادرشان مقداری کنار رفت زینت و بدنشان نمایان نگردد.

 

پیام سوم

فلسفه حجاب در قرآن کریم

1- «ذلک ادنی ان یعرفن»

(حجاب به خاطر آن است که زن حجاب شناخته شود.)

در صدراسلام بعضی از زنام بی‌بندوبار بودند که نسبت به پوشیدن حجاب اعتنا نمی ‌کردند. خداوند حکیم، دستور داد که زنان مومن و پاکدامن حجاب خود را کاملاً رعایت کنند تا در بین زنان، بانوان با عفت و پاکدامن از زنان بدحجاب و آلوده مشخص گردند. در حقیقت چادر و حجاب کامل نشانة پاکدامنی، ایمان، سلامت روح و شخصیت والای زن می‌باشد. در واقع حجاب مرزی است که زنانی را که دارای هویت فرهنگی و منزلت انسانی و معنوی هستند از زنان بی‌هویت و غربزده و ناآگاه و گرفتار هوی و هوس جدا می‌سازد.

2- (فلا یوذین)

(حجاب و چادر برای آن است که تا زنان مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.)

وقتی زن کاملاً خود را پوشاند، و با پاکدامنی در جامعه و محل تحصیل و کار ظاهر شد، دیگر چشمها به طرف او خیره نخواهد شد و از خطرات در امان خواهد ماند. و مردم به دیده احترام به او می‌نگرند. و اگر زن خود را نپوشاند و در اجتماع و محل کار و تحصیل با بدحجابی و برهنگی و اداء و اطوار رفت و آمد نمود. سبب جلب نظر بعضی از مردان و جوانان آلوده به خود، و شنیدن حرفهای زشت و ناپسند از طرف آنها خواهد شد. و گاهی هم مورد هجوم و حمله بعضی از مردان آلوده قرار خواهد گفت. و در بعضی مواقع جان و آبرویش را از دست خواهد داد. 

پیام چهارم

بشارت و امید

شاید کسی در اثر نداشتن آگاهی مرتکب گناهان زیادی از جمله گرفتار گاه بدحجابی شده است، و به خاطر همین گناه جامعه و جوانان بسیاری را آلوده کرده است، اکنون که متوجه شده وجدانش او را زجر می‌دهد، و پیش خود می‌گوید چه کنم؟ آیاخداوند مرا می‌بخشد یا نه؟ در این جا خداوندمهربان می‌فرماید:

«و کان الله غفوار رحیما»

(خداوند بخشنده و مهربان است)

در واقع خداوند بزرگ به بنده‌اش می‌فرماید: ای بنده گناهکارم که پشیمان شده‌ای و از ته دل توبه کرده‌ای نه تنها گناهت را می‌بخشم بلکه به خاطر توبه و اعمال خیری را که انجام می‌دهی درهای رحمتم را برایت می‌گشایم.

پیام پنجم

سرچشمه رحمت و فیض

1- از اینکه فرمود: (یا ایها النبی قل) ای پیامبر بگو، استفاده می‌گردد که رسول خدا(ص) واسطه فیض و رحمت بین مردم و حضرت حق‌تعالی است و به وسیله او دستورات الهی به ابلاغ می‌گردد.

پیام ششم

وظیفه اول مربیان جامعه

2- از اینکه در اول آیه فرمود: (قل لازواجک) ای پیامبر بگو به همسرانت و بعد دختران پیامبر و زنان مومنان را مورد خطاب قرار داد. شاید بتوان استفاده نمود که:

انسانی که نقش رهبری و مربی و معلم را در جامعه به عهده دارد قبل از هر کسی باید خانواده خود را اصلاح نماید. برهمین اساس اول به همسران رسول گرامی اسلام(ص) خطاب شد.

پیام هفتم

محور تربیت

و نیز از (قل لازواجک) استفاده می‌شود که مادر نقش محوری واصلی را در تربیت فرزندان دارد، لذا اگر مادر باتقوی بود معنویت او معمولا در دخترش ار می‌گذارد و به خاطر همین اول همسران مورد خطاب حق‌تعالی قرار گرفته‌اند.

پیام هشتم

مربیان جامعه و همسرانشان

و همچنین از (قل لازواجک) استفاده می‌گردد همانطوری که مردم از کسانی که نقش رهبری و هدایت جامعه را به عهده دارند انتظاراتی دارند، از همسران آنان نیز توقعاتی را دارند و آن است که بهترین الکو در جامعه باشند. برهمین اساس شاید قرآن کریم اول همسران رسول‌خدا(ص) را مورد خطاب قرار داد. جهت اطلاع به سورة احزاب آیات 28 الی 32مراجعه فرمایید.

پیام نهم

نزدیکترین فرد به شوهر

ای اینکه خداوند حکیم همسران پیامبر(ص) را در اول آیه ذکر کرد احتمال دارد به خاطر آن باشد که زن معمولاً نزدیکترین فرد به شوهر می‌باشد.

پیام دهم

حفظ ناموس جامعه و رسالت انبیاء

شاید از قراردادن زنان مومنان در کنار زنان و دختران پیامبر(ص) بدست می‌آید تمام زنان مسلمان به منزله ناموس پیامبر(ص) هستند و یکی از اهداف رسالت رسول خدا(ص) که حفظ عفت و سوق دادن ناموس جامعه به سوی پاکدامنی بود. بنابر همه مردم و مسؤولین نظام وظیفه دارند به رسول گرامی(ص) اقتداء کنند و جامعه را به سوی غیرت و پاکدامنی هدایت کنند.

                                                                

 



نوشته شده در دوشنبه 89 اردیبهشت 6ساعت ساعت 10:26 عصر توسط یکی از بندگان خدا| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin